Om Sahlin och Reinfeldt avlade avkomma...

 

 Politics is the art of controlling your environment.
Hunter S. Thompson


 Jag såg en dokumentär idag om Barack Obamas kampanj i nästan 2 år. På en gång mindes jag hur jag kände, när han vann. Under hans kampnj så följde jag den lite smått, för att den var omöjlig att undvika men också för att jag brydde mig. Jag vill verkligen att han skulle vinna.

 
Politik tycker jag är en ganska cynisk och bitter sak. Väldigt grå. Men Obama kom med färg och rörelse. Visade på vad som är viktigt, nämligen människorna. Gräsrotsrörelsen.



 Svensk politik är ungefär lika intressant som ett par urtvättade strumpor. I USA finns i alla fall två tydliga sidor. Två ståndpunkter som faktiskt inte går att förena. I Sverige är det inte så. Som jag ser det så har alla partier i Sverige samma utgångsläge. De vill få folkets röster. De har samma grundläggande politiska idéer, de bara klär idéerna i olika ord. Ideologi har aldrig betytt så lite i Sverige som det gör idag.


 På grund av detta så kan partier som Sverigedemokraterna få fäste, för de har en tydlig ideologi. Ståndpunkter som inte liknar något av de andra partiernas, de lyckas skilja sig från massorna, stå ut. Men de gör det på helt fel sätt.


 Sverige behöver ett parti som kan stå för sina åsikter, som inte byter åsikter beroende på hur vindarna blåser. Ett parti som kan sammanföra dagens globaliserade och kommersialiserade värld med tankar om sociala skyddsnät och solidaritet.


 Vad menar jag? Att Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt borde skaffa barn och att det barnet skulle kunna styra Sverige en dag med en perfekt balans av moderatblått och socialdemokratröd? Nej.



 Men vi behöver balans. Och vi behöver ärlighet. Politiker måste börja stå för det de säger. Politiker måste börja mena det de säger, tro på det. Annars kan de aldrig få folket att tro på det.

xoxo
Em


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0