Keith Haring

Vet inte om ni minns men i somras skrev jag om ett konstnärspar som verkligen berörde mig, deras konst inspirerade mig verkligen och jag delade med mig av några av deras bilder som var favoriter hos mig. Jag introducerades till dem via K-special i SVT.

Och nu har det skett igen. Jag slår på teven, helt slumpartar och det är K-special. Om en konstnär som även han lyckas beröra och inspirera mig. Keith Haring.

Alltså K-special + Emmla = Sant!
Det programmet är väldigt underskattat.
Jag är inte ens särskilt konstintresserad, men jag beundrar alla människor som skapar något. Kreativitet är det vackraste en människa har att erbjuda!

Tyvärr finns Keith Haring inte med oss idag, som så många andra fantastiska människor har han gått bort i AIDS.
Lite info om Keith från svenska Wikipedia.
"Keith Haring, född 4 maj 1958 i Reading, Pennsylvania, USA, död 16 februari 1990 i New York, var en amerikansk konstnär. Han studerade vid School of Visual Arts, New York 1978-1979."

"Haring började måla på de vakanta reklamplatserna i tunnelbanan. Han använde krita, som inte är permanent (till skillnad från sprayfärg). Trots detta blev han arresterad upprepade gånger. Den överhettade konstscenen, "konst-boomen", under 1980-talet i New York var sådan att ateljéerna inte räckte till; man intog självsvåldigt gatorna och det offentliga rummet och den konsten kom efter hand att kallas för Street Art eller på svenska gatukonst."

           Här är först ett foto på Keith och MJ, sedan 4 av Keiths många verk. Ett är på självaste Berlinmuren!




xoxo
Em


tack till www.haring.com



Kommentarer
Postat av: Soffy - Tokio Hotel <3

sv: Ja. Jag har läst det oxå. Men eftersom att man får köa en bit bort så kan man säga att man ändå köar till globen, även om det inte är precis vid globen. XD

2009-11-24 @ 06:54:54
URL: http://schwarz.blogg.se/
Postat av: fairy

sv: Ja, det har du så rätt i. Tack, det där behövde jag bli påmind om!



Och jag måste säga att Keith Harings konst är väldigt inspirerande!

2009-11-25 @ 16:34:30
URL: http://prinzesschen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0