Tokio Hotel, Kenza och Universals PR-spektakel



Det drar ihop sig. (bilden är från EMA, november 2009).

Ikväll är det turnépremiär!! Jag tar emot sms från Sara (weareradiohysteri.blogg.se).

Tågen är inte snälla. Så allt resande nästa vecka riskerar att bli kaosartat. Men man gör vad man måste för TH inte sant?

En liten sak jag måste nämna bara. Och inte för att klaga eller gnälla. Eller jo, lite. På uppdrag från MTV ska Kenza och Mirre gå på 4 Th konserter, smyga runt back-stage och intervjua fans som köar. Kul för dem! (jag menar det, verkligen). Men. O.Rätt.Vist. Också. Så klart. För det första gjorde de inget bra jobb alls i Köln. Kenzas intervju med killarna i september var helt okej och hennes rapportering från red carpet på EMA var också okej. Men ja. Vi vet ju alla varför de får göra det här. De är 2 TH fans. De blogga roch jobbar för MTV. Saken är den att det finns massor av andra TH fans som skulle förtjäna detta minst lika mycket. Varför ringer inte MTV upp en ledare för en svensk fanclub t.ex? Inte nödvändigtvis mig, men kanske Mirjam eller Madde? Nån från en svensk fanclub som kunde få gästblogga på MTV och göra den här resan. Eller åtminstone, att en sådan person kunde få göra den här resan tillsammans med Kenza och Mirre!

Det är alltid jäkligt konstiga prioriteringar. Universal Sverige prioriterar sin relation med Kenza Zouiten mer än sin relation med officiella svenska fanclub sidan som min vän Mirjam driver. Och jag förstår varför. Det handlar om potentiella kunder. Att genom att Kenza skriver om något i sin blogg som har en läsarkrets på 100.000 om dagen, så kan det vara så att någon av de 100.000 får för sig att köpa en skiva med TH. Bli ett fan. Det handlar om att fånga in nya potentiella fans men främst potentiella kunder. 

Men vad med de fans som redan finns? Vi som driver fanclubs. Jag med THF, Madde med Street-teamet och Mirjam med Officiella Fancluben, vi tar hand om de fans som redan finns. Ser till att de fortsätter vara fans! Är inte det minst lika viktigt? Borde inte ett skivbolag intressera sig minst lika mycket för att behålla de fans som redan finns?

MTV och Universal är inte samma sak, och själklart tjänar MTV på att låta Kenza gör något då de får fler tittare då och fler läsare till sina mtv-bloggar. Det är ju själva anledningen till att hon anställts där. Men, som jag skrev tidigare. Skulle det skada att låta någon från en fan-sida vara med på ett hör också? Någon som jobbar varje dag för Tokio Hotel utan att tjäna ett öre på det?


xoxo
Em

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kul för Kenza men jag håller helt med dig! Det finns otroligt många "vanliga" fans som skulle göra allt för att få några av Kenzas Tokio Hote-"jobb".

2010-02-25 @ 18:09:26
Postat av: Serena

Håller med dig helt och hållet! Fattar inte varför, varje gång TH kommer, det har blivit en jävla slags tradition att Kenza (självklart) ska vara där, det har blivit en jävla självklarhet att hon ska få träffa dem backstage varje gång de kommer hit. Hennes s.k "live-uppdateringar" från Köln, mtv-awards, har varit kassa (kunde varit skrivet av vilken 12-åring som helst) och rent ut sagt pinsamma. Hon skriver inte direkt några inspirerande detaljrika repotage om en konsert. Orättvist var ordet! Tack för mig.

2010-02-26 @ 14:33:43
Postat av: Hanna

Couldn't agree more.

2010-02-27 @ 22:48:34
URL: http://hannatselin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Delvis kan jag halla med men Kenza har ju faktiskt runt 100 tusen läsare per dag.

Betydligt fler än diversa forum inriktade pa enbart TH.

2010-02-28 @ 16:21:33
Postat av: Rebecka

Så sant! Jag håller med om allt du skrev :)

2010-03-07 @ 14:19:00
Postat av: Jenny

Hej Emmla såg dig i Stockholm :)



Jag håller med dig detta om Kenza. Att det finns en massa andra som skulle kunna göra samma som henne och Mirre. För tycker inte det är kul att det BARA är dem som ska få göra saker med TH hela tiden.



PS vilken fin blogg :) <3

2010-03-07 @ 15:23:37
URL: http://thebigtowngirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0