Det är inte fel att #prataomdet

Hade inte tänkt skriva något om det här, har twittrat lite smått om det de senaste dagarna och tänkte väl att det fick räcka så. Men jag blir så irriterad!
Jag pratar inte om det för jag har inget att prata om, tack och lov. Men jag läser andras berättelser och vill verkligen att alla ska känna att det funkar att prata om det! Oavsett vad det rör sig om. Oavsett om det är en man eller kvinna som berättar hur han eller hon "tagit" sex trots att det funnits en osäkerhet kring ifall partnern faktiskt varit så sugen på det. Eller om det är en man eller kvinna som berättar om gråzoner och hur svårt det är att säga nej eller ens veta om man borde säga nej. Eller om det är män eller kvinnor som berättar om regelrätta våldtäkter som de aldrig anmälde pga skammen.
Det är viktigt.
Det som irriterar mig är hur det här förminskas, pga Wikileaks. Att diskussionen kom igång har sitt ursprung i anklagelserna mot Wikileaks snubben vars namn jag inte orkar nämna då jag tycker att han redan förnkippas för mycket med detta ämne. Jag struntar fullständigt i vad han är skyldig eller oskydlig till. Jag tycker att Wikileaks är bland det bästa som hänt i år, men det betyder inte att jag måste tycka om snubben. Eller tycka att det är rätt att hänga ut tjejerna som ankalgar honom, och anklaga dem för konspiration. HerreGUD, konspiration? Konspirationsteorier är så 2006.
Att genom detta skumma tankesätt, denna knasiga logik, börja trycka ner alla som nu väljer att prata om det, tycker jag är så sjukt fel!!! Att säga att det rör sig om galna feminister, konspirationer. Hallå?? Jag anser mig inte vara feminist, tycker inte att det finns något som heter så. Men det är ju min personliga ståndpunkt. Det finns fantastiska människor där ute som kallar sig feminister, men jag diggar dem för att de är fantastiska människor med fantastiska åsikter. Ordet feminist används bara som ammunition numera. Och gärna som något dåligt.
I vilket fall som helst, jag är så trött på sånt här. Svenskar i synnerhet verkar ha svårt för att ta saker på allvar, och låta en sak vara ifred, inte blanda ihop hundra olika saker och vida på samband och konspirationer. Det är så otroligt tröttsamt. Låta prataomdet vara en sak, Wikileaks en annan.
Nu ska jag inte blogga mer förrän lagom till nyår hade jag tänkt. Så jag upprepar det jag skrev i förra inläget;
God Jul!
xoxo
Em

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0