Team Reinfeldt förstör Sverige bit för bit

Sitter och läser en artikel på Expressen.se om barn till utförsäkrade. Men det inte inte artikeln i sig, eller dess innehåll som upprör mig. Det är kommentarerna till den.

Finns det något som är så irriterande som dessa mini-debatter som uppstår i kommentatorsfält till artiklar? Där små människor kan gömma sig bakom anonyma namn och känna sig stora.

Jag tycker att det är ett förfärligt äckligt beteende.

Ang. just den här artikeln så handlar det om en 17 årig tjej som mår dåligt av att hennes mamma mår dåligtoch därför hoppat av gymnasiet. Hon har lyckats få en praktikplats, så hon har i alla fall någon slags sysselsättning. Hon har två systrar som är 15 år. En mamma som inte kan jobba på grund av förstörd axel och som nu är halvt utförsäkrad. Som istället för pengar från försäkrningskassan får aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen. Som trots att hon har ont söker jobb, men inget får för vem vill ha en sjuk människa när en frisk söker samma tjänst.

Den här 17 åriga tjejen borde fokusera på att ta körkort, färbereda sig för att så småningom ta studenten och sedan planera för sin framtid. Men en arbetslös pappa som tvingats flytta många många mil bort för att gå en utbildning som han tvingats till av arbetsförmedlingen, som nu är tillbaka hemma men inte med mer än en praktikplats. Och med en arbetsskadad mamma som är trött och har konstant ont. Så har hon bekymmer som hon inte borde behöva ha.

Kommentarerna är sjuka. Vad behöver hon körkort för? Varför ska systrarna ha moppe-kort? Vad behöver de bensin för? Hallå...de bor i Norrland där avstånden är enorma. Klart de måste ha färdmedel. De bor i en villa, klart de inte kan vara panka. Hallå de kan ha köpt huset när det var bättre tider, och var skulle de bo, en familj på fem? I en etta och hyresrätt eller vad? De har Ajax på diskbänken, om de verkligen hade så dåligt med pengar borde de ha ett billigare diskmedel. HALLå?? Vad fan är det för fel på folk????????????+

Jag undrar verkligen. Vad. Är. Det. För. Fel. På. folk.

Flytta då, dit jobben finns. Jaha? Lätt gjort. Vi männsikor har något som kallas rötter. I form av familj, vänner skolor, arbetsplatser etc. Dessutom, i fallet med artikeln, ingen vill ändå anställa en sjuk om dem ställs mot en frisk.

Jag är inte insatt i exakt hur de här reglerna fungerar, men jag har fått för mig att för att få socialbidrag får du i stort sett inte äga någonting, inte ha några tillgångar, ingenting. Om jag skulle bli arbetslös efter att jag är klar med min examen (jag är student på Örebro Universitet) så skulle jag inte få rätt till bidrag då jag innehar sparade pengar. Till exempel. men vad då..har du sparade pengar ska du ju inte ha bidrag. Nä, kanske inte. Men 10 000 räcker inte långt. De pengar som jag slitit för och sparat länge, skulle ta slut på ett par månader bara för levnadskostnader. Dessutom, ta ett lågavlönat jobb och du har inte rätt till bidrag, bidragen skulle kunna vara högre än lönen på det lågavlönade jobbet.
Och det gäller bara mig, ensamstående, ung, fri. Jag har inga rötter- Jag kan flytta och ta första bästa jobb, jag kan ta ett lågavlönat jobb och ändå ha råd med en hyresrätt etta och det minimala matintag jag har per månad. Men för en familj? 5 personer. Liksom...det är självklart inte så lätt då. 

I slutänden handlar det om överlevnad. Och om att ta hand om sin familj. Finnas där för sin familj.
Det handlar inte om lathet.
Det handlar nte om fusk.

Svenska folket måste vakna och inse att den här hypnosen som Team Reinfeldt fört in dem i sedan 2006 är just det, en hypnos. Inte en verklighet.

Kommentarer
Postat av: Nette

Tack! :) Och angående ditt inlägg, kan inte göra annat än att hålla med! En familj som har det jättesvårt och sitter i en omöjlig sist beroende på hur samhället är uppbyggt idag, ska väl inte behöva ta ännu mer skit av människor som inte alls vet hur de har det. Hur man kan fälla sådana dumma, idiotiska kommentarer! Hur kan de veta hur det är? Lätt för dem att säga att man inte behöver bil eller moppe. Det går inte tunnelbana eller bussar här stup i kvarten. :P Så otroligt trist att folk reagerar på sådana saker istället för att stötta familjen ifråga..

2010-12-06 @ 15:12:57
URL: http://netteh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0