Triggande innehåll?

Så här är grejen...något jag tänkt på en del idag. Det här med triggande innehåll. Det kan vara i en film, en låt, en text, en bild.


Bildkälla: weheartit.com

Vad är då triggande? Det beror lite på. Det är olika för olika människor. Men det man vanligtvis menar är när det är något som kan trigga minnen eller beteenden. Ätstörningar är ett klassiskt exempel, det finns många olika sätt att trigga ätsatörningar. Allt från bilder på sjukligt smala människor till att någon man känner säger att man ser frisk ut. För frisk betyder fet...right? När det gäller trigga minnen, gäller det oftast minnen från traumatiska upplevelser. Våldtäkt, misshandel, tragiska dödsfall i familjen eller vänkretsen. Det kan vara allt från att en skönlitterär text skriver om våldtäkt, att en film visar en misshandel som påminner om den man själv varit med om och liknande. Som ni förstår finns det en hel massa material som kan anses vara triggande. I olika situationer för olika människor.

Därför är det helt naturligt att man sätter ut varningen "triggande innehåll" särskilt när det gäller något man själv producerat, som en fanfic. Om innehållet berör självmord, självskadebeteende, våldtäkt, misshandel, sexuella övergrepp, ätstörning etc, är det naturligt att sätta ut den varningen. Men. Och nu kommer jag fram till min poäng... är det inte så att någon som blir triggade av att läsa/se sådant innehåll, bara kommer lockas till att läsa/titta ändå, trots varningen? Att varningen i sig nästan drar dessa människor till sagda text eller annat medieinnehåll?

Jag kan ha helt fel. Jag har själv inte varit med om någon traumatisk livsomvälvande upplevelse, lider inte av någon sjukdom som t.ex. anorexia. Så jag vet självklart inte hur det fungerar. Kanske är det mer troligt att någon som utsats för sexuellt/fysiskt vål undviker när trigger varningen dyker upp, men att någon som är precis blivit fri från ätstörningar dras till det som ett sätt för sjukdomen att få klorna kring personen igen? Kanske är det vissa triggande element som drar människor till sig medan andra uppfyller sitt syfte och håller dem bort.

Jag vet inte. Och det här inlägget syftar inte heller till att ge besked, tala om att så här är det. Det är bara mina funderingar. Hoppas att ingen tar illa upp, och jag vill gärna höra andras åsikter om saken.

xoxo
Em

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0